Rantamaraton 23.9.2012

Sunnuntaina heräsin hirveään vesisateeseen (tai herätyskelloon kyllä heräsin, mutta sen jälkeen kyllä heti kuuntelin vesisadetta). Lähdin seitsemän jälkeen ajelemaan Espooseen ja yhdeksän maissa olin Otaniemessä perillä. Hain numeron ja paidan hallilta, kiertelin myyntipisteet, tankkasin eväitä jne. Mittasin verensokerin Espooseen tullessa – 5.3 ja sen jälkeen söin vielä leipää, banaania ja mehua. Aamulla en siis pistänyt insuliinia ollenkaan. Kun vein kassia narikkaan, tapasin yllättäin naisen, jonka kassa kävin koulua yläasteella ja muistin, että hänellähän on 1 tyypin diabetes. Kyselinkin, että miten hän oli valmistautunut juoksuun ja hän kertoi syöneensä sokerit todella ylös, lähemmäs 20, että juoksun aikaan kärsii verensokerin laskea hyvinkin paljon. Hän oli lähdössä ensimmäiselle puolikkaalle miehensä kanssa.

Tänä vuonna puolikkaalla oli kaksi lähtöryhmää ja olin epähuomiossa laittanut tavoiteajan niin huonoksi, että olin jälkimmäisessä ryhmässä, mikä lähti 15 minuuttia ensimmäisen ryhmän jälkeen. Lähdin ihan ensimmäisten joukossa omassa ryhmässäni ja ensimmäiset kilometrit olikin hyvin tilaa jousta. Km-vauhti ensimmäisillä kilometreillä oli aika hurja 5:07/km. Ensimmäisen lähtöryhmän juoksijoiden selkiä alkoi tulla vastaan jo reilun viiden kilometrin jälkeen ja siitä sitten ihan loppuun asti saikin koko ajan olla ohittelemassa eli ilmeisesti ekassa ryhmässä lähti tosi paljon kuntonsa yläkanttiin arvioineita juoksijoita. Vettä satoi ihan koko ajan ja reitillä oli valtavia lätäköitä, joita osittain koitin kiertääkin. Silmälasit olivat ihan märät ja näkyvyys huono koko ajan, että ei mitään paras juoksukeli!

N. 14 kilometrin paikkeilla oli vähän tiukempaa parin kilsan ajan, siinä km-ajat painuivat 5:43:een. Sen jälkeen vaihti taas hieman parani ja keskivauhti koko matkalle olikin kunnioitettavat 5:29/km. Maaliin tulin siis ajassa 1:54:55! Mitään hurjaa loppukiriä en saanut tehtyä enää, mutta loppuaikaan olin enemmän kuin tyytyväinen. Yksi tavoite siis saavutettu, kun puolikas taittui alle kahden tunnin.

Juoksun jälkeen hallille suihkuun ja vaatteiden vaihtoon ja sitten taas kotiin päin. Hallin kapasiteetti alkaa tulla vastaan pukuhuoneiden ja vessojen osalta. Sen verran kova tungos oli pukkarissa kyllä! Oikean jalan takareisi oli juoksun jälkeen taas kipeä. Se on vaivannut tässä kesän aikana aina pidemmän juoksulenkin jälkeen enkä oikein tiedä, että mistä se johtuu. Eilisen oli vielä melko kipeä, mutta nyt ei enää vaivaa juurikaan – tänään kyllä tuntuu etureisissa, mutta se taitaa kuulua asiaan. 😉 Vaikka venyttelinkin sunnuntaina illalla hyvin.

Juoksun jälkeen verensokeri oli 5.7 eli oletan sokereiden pysyneen melko tasaisena koko juoksun ajan. Juomapisteillä join urheilujuomaa, lisäksi napsin mukana olleita siripirejä melkein koko pötkön. Eilen aamulla huomasi sitten sunnuntailta puuttuneen insuliinin, sillä aamusokeri oli 6,7, mikä on noin yhden yksikön korkeampi kuin muuten. Insuliinin aloittamisen jälkeen aamusokerit eivät ole kertaakaan ylittäneet 6 mmol/l ennen eilistä.

Tässä vielä viime viikon treenit, tällä kertaa treenit.net-palvelusta napattuna, minkä otin myös käyttöön jokin aika sitten:

Viime viikon treenit:

Viikko 38 (17.9.2012-23.9.2012)
Urheilulaji Kpl Kesto (h) Matka (km)
Juoksu 2 65.6% 2:22:55 83.1% 25.1
Kävely 1 18.4% 0:40:00 13.2% 4.0
Uinti 1 16.1% 0:35:00 3.6% 1.1
  4   3:37:55   30.2

On Sunday I woke up quite early and noticed immediately that it was raining very heavily. I left from home at 7 am and drove to Espoo, where I arrived around 9 am. I got my number and t-shirt, had something to eat etc.

This year there were two starting groups for halv marathon and I was in the second one, which started 15 minutes after the first group. The first kilometers were quiet and nice to run – although I started quite fast, around 5:07/km. After 5 kilometers run I started passing over the runners of the first group and kept doing so until the end! It was raining all the time and there was quite much water on the course, which made running quite challenging. I also wear glasses and it was hard to see anything because the glasses were so wet.

After 14 kilometers of running it felt a bit heavier and my speed dropped to 5:43/km, but it improved after two kilometes again. For the whole race my average speed was 5:29/km! Which means that I reached goal in time 1:54:55! I am very pleased with that.

The tight of my right leg was aching after the run – it has been the same for all the summer after longer running tracks. I do not know what is the problem – is it my technique, my shoes or what?? Today it is feeling much better however.

My blood sugar after run was 5.7. I assume it kept quite steady during the race. I drank sports drink and ate glucose during the race. I noticed the lack of insulin yesterday morning when my bloog sugar was 6.7 which is remarkably higher than normally with insulin.

Last weeks exercises consisted of running, walking and swimming according to the table above. I started using treenit.net on line service and copied it from there this time!

Advertisements
Kategoria(t): puolimaraton. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s