Pyöräkynnystesti

Tiistaina kävin Kirsin kanssa triathlonkouluun kuuluvassa pyöräkynnystestissä Pajulahdessa. Lähdettiin polkemaan pienellä vastuksessa ja kahden minuutin välein vastus lisääntyi. Alussa vastus oli 40 W, testin lopussa 220 W. Pyöritysnopeus piti pysyä yli 80/min. Laktaattia mittailtiin taas testin aikana – pyöräilyn lomassa – ja testin loppumisen jälkeen poljettiin vielä kahdeksan minuuttia palautellen ja siitäkin mitattiin laktaattia kolmeen kertaan. Kirsin polkeminen näytti niin paljon paremmalta, itsellä alkoi tuntua pahalta jo melko aikaisessa vaiheessa testiä.

Tänään tuli palaute sähköpostiin ja vaikka tiesin, että pyöräilykunto on huono, niin olihan se jotenkin musertavaa lukea sitä ihan mustaa valkoisella. Huoh ja voih.

PERUSKESTÄVYYS – aerobinen kynnys
Syke / min 148
Teoreettinen työ ml 27
Työ (W/kg) 1,8 2 – välttävä
Kuorma (W) 110
Kuorma % maksimista 52
Laktaatti mmol/l 1,5
VAUHTIKESTÄVYYS – anaerobinen kynnys
Syke / min 171
Teoreettinen työ ml 35
Työ (W/kg) 2,5 3 – keskitaso
Kuorma (W) 150
Kuorma % maksimista 71
Laktaatti mmol/l 3,8
MAKSIMIKESTÄVYYS – maksimisuoritus
Maksimisyke / min 194
Teoreettinen max. työ ml 47
Työ (W/kg) 3,5 3 – keskitaso
Uupumiskuorma (W) 210
Laktaatti mmol/l 10,5
PALAUTUMINEN – laktaatin poistokyky
Kuorma (W) 40
Laktaatti 3′ 12,8
Laktaatti 8′ 11,1
LA poisto mmol/l/min 0,34 * LA poisto voisi toimia paremmin > peruskestävyys kuntoon

Olen toki treenannut pyöräilyä paljon vähemmän kuin juoksua, että eihän tuon pitäisi mitään ihme olla, mutta silti. ARGH. Ja talvea kohti mennään, että pyöräilyn treenaus vaikeutuu merkittävästi. Juoksukunto ei siis todellakaan ole sama asia kuin pyöräilykunto! Asun sen verran pienellä paikkakunnalla, ettei siellä ole mitään hienoja kuntokeskuksia, minne voisi spinningiin lähteä. Työssäkäyntipaikkakunnalla on, mutta en tykkää jäädä töiden jälkeen pidemmäksi aikaa vaan menen mieluummin heti kotiin ja treenaan sitten myöhemmin illalla – ja vuoden vaihteen jälkeen lasten hoitoon vieminen ja hakeminen on minun vastuulla eli ei mitään mahdollisuutta jäädä polkemaan töiden jälkeen. Olen miettinyt, saisinko kotiin mahtumaan spinning-pyörää ja jos saisin, niin tulisiko sillä poljettua? Traineriä ei kannata ostaa, koska oma pyörä on sen verran iso, että en sitä saisi mihinkään viriteltyä meillä kotona. Tai perhe saattaisi esittää vastalauseen vähintäänkin!

___

On Tuesday I went with Kirsi to Pajulahti and took a biketest. We started with 40 W load. After every 2 minutes we got 20 W more, so we ended up with 220 W. It was quite hard and I felt tired already after 10 minutes or so. Today I got the results. I know, that my biking condition is not that good, but it was quite shocking to read it on the paper how bad my condition actually is! It doesn´t help that we are now heading for winter when it is not possible to train biking. I am wondering about the training options – weather to find time and place to go to a spinning class or to buy a spinning bike for home?

Mainokset
Kategoria(t): pyöräily, triathlonkoulu. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s