Noviisina Venlojen viestissä

Viime lauantaina oli toisen tälle kesälle suunnitellun urheilutapahtuman vuoro eli ihan ensimmäistä kertaa Jukola ja Venlojen viesti. Meidän perhe ajeli paikalle Lappeenrantaan jo perjantaina illalla. Itseä kyllä hieman hirvitti – edellinen telttailu oli viime vuosituhannelta joku festarireissu. En todellakaan ole mikään reipas retkeilijä – jopa perheen 5-vuotias kuopus on kokeneempi telttailija kuin minä. Sää oli vielä varsin kaunis. Ajettiin auto pellolle parkkiin ja kannettiin tavaroita tuskaisen pitkät pari kilometriä telttapaikalle. Saatiin teltta pystyyn ja varsin rauhallista vielä oli kaikin puolin. Välillä pieniä sadekuuroja, mutta ei muuta. Myöhemmin illalla viereen nousi latvialaisen suunnistusseuran telttakylä, mutta jossain vaiheessa yötä sielläkin meno hiljeni. Yön aikana kuuntelin välillä sadekuuroja, välillä ohiajavia junia, mutta kaipa sain untakin hetkittäin. Aamulla olo oli melko pirteä ja edelleen sää näytti ihan hyvältä.

Meidän koko joukkue oli koossa lauantaina aamupäivällä. Kävin hakemassa infosta numerot ja emit-tarkastuslistat, jonka jälkeen tehtiin vähän sotasuunnitelmaa teltalla. Joukkueesta vain yksi oli aiemmin suunnistanut venloissa – hänelle valikoitui avausosuus. Muut kolme olimme enemmän innokkaita kuin taitavia suunnistajia. Ihmeemmin ei jännittänyt edes – kova oli usko omiin kykyihin.

Venlojen startin kävin katsomassa. Oli kyllä suuren urheilujuhlan tuntua.

Startin jälkeen palasin teltalle odottamaan omaa vuoroa. Vettä satoi ja satoi ja satoi ja tuulikin oli kova. Ei tehnyt yhtään mieli patsastella katsomassa. Teltalla söin, neuloin ja odottelin ajan kulumista. Oli sovittu, että kolmannelle osuudelle lähtevän kaverin mies laittaa viestiä siinä vaiheessa, kun vaihto on tapahtunut – kuvittelin, että tekstarit kulkevat vaikkei netti toiminutkaan teltta-alueella. Ensimmäisen osuuden juoksija toi meidät vaihtoon sijalla 997 ja kaikki oli sujunut varsin hyvin. Viimeiset vinkit kyselin häneltä, kun tuli teltalta kuivaa kampetta hakemaan.

Sokereiden kannalta olin laskenut, että voin syödä kolmelta ja sitten olen kuudelta juoksukunnossa eikä ateriainsuliini enää vaikuta. Vähän korkealle jäivät sokerit aterian jälkeen, kun about viiden aikaan mittasin 11, mutta en lähtenyt enää mitään korjausliikkeitä tekemään ja arvelin sokereiden laskevan vielä jonkun verran ennen starttia.

Kaverin mies tuli jossain vaiheessa teltalle ja kertoi, että kolmannen osuuden juoksija on matkassa – tekstaritkaan eivät tulleet perille! Siitä sitten suoriuduin kisakeskukseen. Katselin väliajoista, että oli käynyt 1,7 km:n väliaikarastilla, mutta ei myöhemmillä. Siinä kohtaa näytti jo aika selvältä, että yhteislähtöön tämä menee, jos ei suorastaan ihmeitä tapahdu.

Söin yhden pienen suklaapatukan starttia odotellessa, kertakäyttösadetakin heitin pois reilut viisi minuuttia ennen lähtöä. Sitten kohta jo siirryttiinkin karttatelineiden viereen odottamaan lähtöä. Kyllä siinä oli naisia ihan riittävästi vielä yhteislähdössäkin. Oli muitakin, jotka tuumasivat, etteivät lähde iltarasteillekaan vesisateessa eivätkö ole koskaan niin pitkää matkaa suunnistaneet. Olin karttatelineillä siinä päässä, mistä pääsi liukkaammin liikkeelle startin tullessa. Alkujuoksu sujuikin oikein kivasti – ihan kun juoksukisoissa konsanaan. K-pisteellä tuli mieleen, että pitäisikö karttaakin katsella, että eihän tämä nyt juoksukisa ollutkaan! Heti alkumetreillä osa huuteli rastikoodeja ja minäkin päätin lähteä vaan samaan porukkaan mukaan. Ensimmäinen rasti löytyi kyllä ennen kaikkea peesaamalla ja tuurilla – taidoilla ei ollut mitään osaa. Olin hämmentynyt, kun rastileimasimia oli niin paljon – hetken kuvittelin, että samassa kasassa on useampi rasti ja pitää löytää oikea leimasin ennen kun ymmärsin, että rastileimasimia todella on vaan enemmän kun iltarasteilla. Alkupuolen rastit olivat vaikeita löytää ja ainakin paria rastia haettiin pitkään ja hartaasti. Lopulta löytyivät. Hiljalleen rytmi tuntui löytyvän ja rastit löytyivät paremmin, juoksukin kulki. Maasto oli kyllä varsin juostavaa, ainoastaan jyrkänteet tuottivat tuskaa, kun olivat jo sateen liukastamia. Ketteryyskään ei enää ole ehkä ihan parikymppisten tasolla ja nilkka tärähti ikävästi alkupuolella matkaa jyrkänteeltä hypätessä. Ei onneksi estänyt juoksua. Melkein koko matkan oli joku porukka, jossa mentiin. Pohdittiin rastilta lähdettäessä porukalla, että mikä olisi hyvä reittivalinta. Yhden rastivälin tulin ihan yksin – ja silloinkin se rasti löytyi!

Ankkuriosuus tuli kisakeskuksen läpi ja siinä oli myös ensimmäinen juomapiste, jossa kävin. Eka juomapiste oli reitiltä sivussa, joten jätin sen väliin. Vielä yhdelle juomapisteelle osuin matkan varrella. Kummallakin juomapisteellä otin sekä urheilujuomaa että vettä. Geelit jätin kuitenkin ottamatta, vaikka niitä olin pari matkaan varannut. Glukoosipastilleja söin muutaman juostessa. Hyvin tuntui energiat riittävän ja jaksoin juosta. Viimeiseltä rastilta ei kyllä isompaa kiriä pystynyt enää kehittämään. Sen verran painoivat juostut kilometrit jaloissa. Oma joukkue oli kannustamassa maalisuoralla! Aika parhautta, että siinä sateessa jaksoivat seisoa odottamassa, kun 2,5 tunnin lenkiltä maaliin tulin. Matkaakin kertyi 12,3 km, että kolmisen kilometriä tuli ylimääräistä mutkaa tehtyä.

Meidän joukkue sijoittui lopulta sijalle 1173. Yhteensä joukkueita oli ilmoittautunut melkein 1400, mutta hyväksytyn sijoituksen sai lopulta vai reilut 1200 joukkuetta. Tyytyväinen olen, että kaikki 23 rastia löysin ja maaliin pääsin! Ylen lähetyksessäkin meidät mainittiin lähetyksen alkupuolella, kun selostajat kertoivat, mitä hauskoja joukkuenimiä on keksitty! Terästarpojat! Kahden ekan osuuden menijät pääsivät myös ylen kuviin, mutta minun osuudella ei enää kuvaajia tietenkään ollut metsässä.

Maaliin tulon jälkeen tallustelin teltalle hakemaan kuivat ja puhtaat vaatteet ja suuntasin suihkuun – melkoinen elämys sekin! En ole tainnut ennen ulkoilmasuihkussa käydä – ainakaan sateessa ja tuulessa. Kun olin saanut kuivat vaatteet niskaan oli Jukolan viestin lähtöön vielä puolisen tuntia, mutta en enää jaksanut jäädä sitä sateeseen odottelemaan vaan tallustelin teltalle takaisin. Tässä vaiheessa muuten mittasin sokerit – 7,8. Yhden proteiinipatukan olin syönyt maaliin tulon jälkeen. Kisa-aamuna pistin pitkävaikutteista insuliinia 30 % vähemmän kuin tavallisesti. Ihan hyvin onnistui siis sokereidenkin suhteen tämä reissu. Itseä mietitytti, että näkyykö huonosti nukutut yön sokereissa, mutta ei näyttänyt kuitenkaan vaikuttavan vaan sunnuntainakin oli aamusta ihan hyvä arvo.

Pahimmaksi rastiksi paljastui sunnuntaina auton saaminen pois peltoparkista. Lähdimme aamupäivästä kotiin päin ja sen verran saimme autoa työntämällä liikahtamaan, että saimme sen pellon tienpuoleiseen reunaan ja siitä pikaisesti traktorin hinattavaksi. Joukkuekaveri kun joutui oman autonsa hinausta odottamaan päälle viisi tuntia! Autopesun kautta ajettiin kotiin tavaroita pesemään ja purkamaan.

Kelistä huolimatta tapahtuma oli hieno. Elämys isolla E:llä. Lasten mielestä reissu oli hyvä – tykkäsivät touhuta lasten maailmassa eikä sade heitä haitannut mitenkään. Nukahdettuaan nukkuivat rauhallisesti koko yön! Ihmeellisiä otuksia ovat. Meillä oli uusi, iso perheteltta, joka kesti tämän testin hyvin ja pysyi paikallaan ja kuivana.

Sen verran kova urakka metsässä juoksentelu oli, että jalat ovat olleet pari päivää pahemmin jumissa kuin viime syksyn maratonin jälkeen! Toki sekin varmasti vaikuttaa, ettei tullut venyteltyä lauantai-iltana. Jotenkin se iso perheteltta ei kuitenkaan ihan tarpeeksi iso ollut eikä ulkona sateessa huvittanut itseään väännellä yhtään enempää.

Iso kiitos järjestäjille, erityisesti sateessa talkoilleille! Ja kiitokset myös muille terästarpojille – kyllä me aika lailla terästä oltiin, kun varsin vähäisellä suunnistuskokemuksella tästä selvittiin. Ensi vuonna Enoon!

(joukkuekuvat on muilta terästarpojilta)

Kategoria(t): kilpailut, suunnistus, Uncategorized Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.